گزارش کنسرت عصار : از محمد مدنی : آپادانا خرداد - مرداد 1389
ساعت ۱۱:٥۳ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٦/۳   کلمات کلیدی: علیرضا عصار ،فواد حجازی ،انوشیروان روحانی

کنسرت پاپ " علیرضا عصار "

   چهار شنبه ۵ خرداد ١٣٨٩

 

     به لطف و همراهی طاهره و هادی سجادیان عزیز از برگزاری این کنسرت خبردار شده ام و در آن شرکت جسته ام. جلوی در تالار بزرگ کشور ( نزدیک میدان دکتر فاطمی ) 

     در حالیکه منتظر رسیدن همراهان هستم نظاره گر بیش از هزاران نفرم که در گرداگرد راه ورودی یکنفره  محل جمع شده اند و به آرامی پیش میروند تا از آن عبور کنند . همه از زن و مرد در نهایت آراستگی و پیراستگی  و گاه زیبایی  با طره های خوشرنگ گیسو  که از زیر روسری  خود نمایی میکند.  بالاخره نوبت ما هم میرسد و وارد میشویم . اینجا پیر مردی با لباس خدمتگزاری مرتبا ندا سر میدهد  که از پذیرفتن بی حجابان معذوریم . پس از آن است که از ایستگاه کنترل بلیط و از ورودی های جداگانه خانم ها  و آقایان  که ایستگاه کنترل حجاب نیز هست باید گذر کنیم و تصور من این است که با این پریرویانی که من دیدم هیچ راهی برای عبورسلامت  آنها جز توزیع  دستکم 1000 قواره " برقع " بین آنها نیست . ولی با شگفتی  میبینم که جماعت بدون درد سر همگی این مرحله را هم پشت سر میگذارند.

جایمان را پیدا میکنیم و می نشینیم . ورود هنرمندان مجری برنامه با تاخیر همراه است و در این میان لودگی ها و شوخی های چند جوان که با صدای بلند ادای شعار دادن در میاورند  و به حرف های خنک و لوس یکدیگر با صدای بلند و زورکی می خندند، آزار دهنده است . نمیدانم چرا این جور جوانان نمایش شاد بودن خود را در محدوده خود و دوستانشان حفظ نمی کنند و میکوشند تا همه اطرافیان در یک محیط عمومی را  از ننر گیری های خود بهره مند سازند. به هر روی یکی از مراقبان سالن به آنها هشداری انظباطی – امنیتی میدهد که اگر باز هم به تولید سر وصدا ادامه دهند، شرمنده شان میشود ! از اینکه دمشان چیده شد خوشحال میشوم و لی در عین حال دلم کمی برایشان میسوزد ، بالاخره آنها هم جوانانیند که از این راه میخواهند شور جوانی خود را بروز دهند.

 

بالاخره با نیم ساعت تاخیر گروه ارکستر و کر  به همراهی علیرضا عصار خواننده صاحب سبک و فواد حجازی که هم آهنگساز و هم نوازنده ساکسیفون و هم پیانوی ارکستر است وارد میشوند و با تشویق شدید طرفداران برنامه پر شورشان را آغاز میکنند. عصار ترانه های آشنایش را می خواند و کل سا لن همراه او می خوانند. ترانه های " عشق الهی " و " عروسک ها " با همراهی جمعیت شور و حال دیگری پیدا میکند .

 

پس از اجرای دو ترانه عصار صحبتی راجع به گرانقدری روز تولد هر شخص در تقویم سالانه او می نماید و من در این فکرم که منظور او از این حرف ها چیست که با شادی به ما اعلام میکند که استاد ش و سازنده آهنگ معروف " تولد مبارک " و  آهنگ بسیاری از ترانه های شاد و دلپذیر و دلنشین ایرانی یعنی " انوشیروان روحانی " در سالن وبین حضار است . روحانی از جا بر می خیزد و با تحسین و تشویق شدید حضار روبرو می شود و با حرکات دست و لبخند از آنها تشکر میکند. از دیدنش شاد میشوم ، مثل این میماند که یک آشنای قدیمی را میبینم. خیلی وقت است که خبری یا آهنگ جدیدی از او نشنیده ام . از اینکه در ایران است تعجب میکنم و خوشحال میشوم . چهره اش شاد و جوان است ، مثل همان کلیپ ویدیوئی مال حدود سی و اندی سال پیش که همراه آواز هایده با چابکی انگشتانش را روی شستی های پیانو میلغزاند و چشمانش با شادی با ریتم همراهی میکنند . بی شک لذت دیدار این استاد ارجمند موسیقی ایرانی برای من اگر در اجرای دیروز یا فردا حضور می یافتم، دست نمیداد.

 

همراهی شادمانه و پرشور مردم در خواندن ترانه ها گاه شنیدن و دنبال کردن ملودی و ریتم و نوای بسیاری از آلات موسیقی مثل ساز های زهی را با اشکال روبرو میکند . و فقط صدای ضربات ساز های کوبه ای به گوش میرسد . اوج این این شور هما وایی وقتی فرا میرسد که عصار ترانه " خیابان خواب ها " را میخواند . و هرگاه به این فراز از شعر میرسد که :

" در صفوف ایستاده بر نماز  ابن ملجم ها فراوانند باز " هلهله مردم به اوج میرسد.

حسن استفاده از تعبیر ها ی مذهبی و اشخاص منظور در تاریخ این است که طرفین ماجرای امروز هریک می توانند با طرف حق هم ذات انگاری کنند . مردم هم با فکر و خیال خود همراه میشوند احساسات خود را با شور وحرارت تخلیه میکنند و به کسی هم بر نمی خورد .

   

شرکت در این کنسرت برایم بسیار جالب و تجربه ای  شیرین و  آموزنده  بود. 

                                                                                                                               محمد مدنی